Blogiarkisto

torstai 4. syyskuuta 2014

Syksy

Sitä kuulee puhetta syysmasiksesta, ja olen aivan samaa mieltä että sitä todella on olemassa. Aurinko katoaa näköpiiristä pikku hiljaa enemmän ja enemmän (tänään on kyllä aika aurinkoista, mitä ihmettä?), tulee harmaampaa, viileämpää. Pitää pukea enemmän vaatteita, varata sateenvarjoa useammin mukaan.

Toisaalta, rakastan että yöt on pimeämpiä koska nukun paremmin, mitä pimeämpi huone on, ja kesällä on kuitenkin valoisampaa mun raskaista pimennysverhoista huolimatta. Se on ehkä ainoa, selkeä asia mistä tykkään syksy- ja talvikautena: pimeät yöt. Mutta sitten kuitenkin pelkään vähän kulkea pimeässä, illalla tai yöllä.
Pimeämpien iltojen ja erityisesti aamujen vuoksi, uskoisin, että nukun taas enemmän. Tosin vaihtelevasti, edelleen herään melkein joka yö klo 4-5 välillä, joko ihan muutamaksi minuutiksi tai sitten valvon tunnin, ja vaivalloisesti nukahdan uudestaan. Nyt en ole vähään aikaan herännyt aamulla virkistyneenä, olin sitten nukkunut mulle sopivat 9-10 tuntia tai sitten huomattavasti vähemmän, silti vain väsyttää. Joinain päivinä onnistun virkistymään muutaman tunnin päästä heräämisestä, toisina kuljen koko päivän läpi väsyneenä, välillä ottaen harvinaiset päikkäritkin. Ennenhän päikkärit aiheutti mulle päänsärkyä/migreeniä, nykyään ei ainakaan vielä mutta vanhat muistot migreenistä on aina jossain aivojen perukoilla.


Sain Forever Aloelta lähetyksenä juostavasta aloe vera geelistä, kenties tästä voisi saada jotain potkua yleiseen olotilaan, sitä siis ihan mielenkiinnolla kokeilemaan.

Huomenna on lääkäriaika, sellainen pikainen mitä kuuluu -vastaanotto. Kipulaastarit ovat ainakin toistaiseksi historiaa, voin nukkua vasemmalla kyljellä, käyttää vasenta kättä eikä selvästi tuntuvaa pattia enää ole. Kuten olen sanonut, vasen käsi ei nouse samaan tapaan kuin oikea, mutta ainakin nyt paljon helpommin ja paremmin kuin muutama viikko takaperin. En ole kuitenkaan saanut lähdettyä takaisin salille, josta jouduin eroamaan (jälleen kerran.. kuinka masentavaa) pitkittyneen kipukauden vuoksi. Harmittaa, että nykyään lähes kaikki salit (ja varsinkin ne, joista mä tykkäisin) ovat vain kuukausimaksulinjalla, ei kertamaksu - jälkimmäinen olisi niin paljon parempi vaihtoehto mulle, jolla on tällä tapaa epävakaa elämä, että välillä voi joutua pidempäänkin olemaan poissa. Kai se kuukausimaksu pohjainen kannattaa enemmän itse saleille, mutta näin asiakkaan näkökulmasta se harmittaa kovin.

Olen kuitenkin ilmoittautunut espanjan alkeiskurssille, ehkäpä siinä sitten on jotain tekemistä ainakin kerran viikossa. Siitä on 10 vuotta kun viimeksi olen aktivisesti espanjaa opiskellut, joten lähinnä muistan sanan sieltä, sanan tuolta, ja mulla on mennyt ranska, espanja ja italia aika sekaisin keskenään. Mutta, eipä mitään taitoja vaadita alkeiskursille, joten nollasta on ihan ok lähteä.