Blogiarkisto

maanantai 22. syyskuuta 2014

The Sims 4

Nyt tulee toivepostausta uudesta The Sims 4 -pelistä, joka julkaistiin tuossa aivan syyskuun alussa.

CAS - Create A Sim on saanut lisää monia tapoja muokata simin vartaloa, kasvoja, on vähän mitä ei voisi tehdä. Mulla ei tähän mennessä ole mitään ladattua sisältöä pelissä, joten en osaa sanoa sen saatavuudesta ja laajuudesta mitään, mutta Sims-yhteisö on aina ollut eloisa, paljon custom kamaa ja sen tekijöitä on aina riittänyt.

Peli on toimiva eikä ole mun pelatessa takunnut, eikä latausajat ole pitkiä, mutta muutamasta isosta syystä nimitys Sims 2.5 olisi tälle sopivampi kuin Sims 4, kuten monilla foorumeilla olen nähnyt kirjoiteltavan. Suurin syy tälle on Story Progression (tarina - itse pelaan englanniksi joten kaikki pelitermit ei taitu suomeksi) on täysin poistettu, eli nyt Simit ovat palanneet takaisin Sims 2:en tasolle, jossa naapurusto ei elä omaa elämäänsä samalla kun pelaat omalla perheelläsi, simit eivät mene naimisiin, saa lapsia, hanki työpaikkoja, eivät tee lähes mitään jos et itse puutu asiaan. Story Progression on ollut EA:n paras saavutus koko sims-pelisarjalla mun mielestä!


Nyt myös Simit taas vain "katoavat töihin", eivätkä enää ajele autolla tai taksilla paikasta A paikkaan B, vaan väliin tulee latausikkuna, ja Sim kuin taikaiskusta ilmestyy puistoon, kirjaston eteen jne.

Muita tyhmiä pikkujuttuja kuten taapero-vaiheen puuttuminen tai uima-altaiden puute, no, ne olisi juttuja joita ilman pärjäisi mutta tuo Story Progression on syy, miksi itse olen tähän pettynyt.

Lukemani mukaan Sims 4 on koodattu aivan uusiksi, siis tavallaan tehty aivan uusiksi, ja monet toiminnot ovatkin ihan erilaisia, rakennus- ja kalustamismoodi näyttävät ja toimivat ihan eri tavalla, se vaatii hetken totuttelua. On kuitenkin hyvääkin, tottakai, kuten mahdollisuus lisätä valmiita kalustettuja huoneita, siirtää kokonasia huoneita kerralla, seinien korkeuden voi itse päättää.

Peliä markkinoitiin sillä, että Simit ovat nyt entistä monimuotoisempia, tunteita, reaktioita jotka tuovat elävyyttä peliin. Itse en mitään kovin suurta eroa huomaa edelliseen peliin nähden, edelleen yksinkertaisesti esitettynä Sim on onnellisempi, suorittaa asioita paremmin, pärjää töissä, oppii uusia asioita paremmin jos tämä on hyvällä mielellä. On toki kivaa, että nyt Simit voivat keskustella useamman ihmisen kanssa samaan aikaan, ja voivat samalla katsoa telkkaria, syödä, kokata jne mutta ei nämä nyt niin hienoja ominaisuuksia ole, että tämä peli saisi multa täydet plussat. En tiedä onko mahdollista, että jonkinlainen Story Progression tulisi vielä ulkopuolisella modauksella, sen täysin puuttuminen pelistä tekee sen saamisen siihen mukaan vaikeammaksi, mutta vasta sitten jos jokin sellainen Sims 4:lle kehitellään, sitten hyppään kolmosen parista neloseen, haluan elävän naapuruston joka tekee omia päätöksiä!

Jos olisin etukäteen tiennyt ettei tässä pelissä ole ollenkaan Story Progression vaihtoehtoa, tuskin olisin tätä ostanut, tai olisin ainakin jäänyt seuraamaan saako sitä tähän peliin myöhemmin. Polte päästä kokeilemaan täysin uutta peliä oli tottakai suuri. Eikä bugeilta säästytty edes heti alkuun, sillä "demonivauvat" olivat monen ongelma peliä aloitellessa, vauvat syntyivät pelottavan, epämuodostuneen näköisinä, mutta se on tietääkseni nyttemin korjattu.

Mikäli siis The Sims 3:nen taittui sinulta onnellisesti Story Progression poissa päältä ja haluat näperrellä, määrätä kaikesta mitä naapurustossa tapahtuu itse, niin siinä tapauksessa Sims 4 varmasti sopinee tämän pelisarjan fanille ja kaikkea uutta tutkittavaa riittää.