Blogiarkisto

tiistai 9. helmikuuta 2016

Terveyspäivitys


Viime viikolla jätettiin ensimmäistä kertaa Nivolumab-hoito väliin. KÄÄK. No ei vaan, ei mitään kamalaa.

HUOM! Blogissa suoritetaan ulkoasun vaihdosta 9.2. lähtien, pahoittelut mahdollisesta sekavuudesta!

Tuon viikon maanantain käydyissä labroissa oli tapahtunut jotain mokailua tai häikkää, vaikea tietää, mutta kalium-arvo oli kuitenkin alhainen, jonka vuoksi tiistaiaamuna, eli lääkepäivänä, soitettiin mun osastolta että mikäs on olo, verikokeissa tällainen. No, mulla oli sydämellä mun tiuhempaan pompotteleva sydän ja hikoilu, josta sitten kerroin joskaan en tiennyt mihin sitä tarkalleen pitäisi yhdistää, mutta siitä oli pikkuhiljaa alkanut tulla jokapäiväistä ja kamalasti pompotteleva sydän kontekstista huolimatta alkoi olla aika raskasta. Joten, uudet verikokeet, lääkärille juttelemaan (ei ollut siis varattuna aikaa kun ei siellä tarvi käydä joka kerta kun saan lääkettä 2vk välein, mutta mut otettiin sitten muun potilasjonon sopivassa välissä pikaiselle rupattelulle), ja verikokeiden tulosten tullessa kalium olikin aivan normaali, kuten muutekin veriarvot, ja sydänfilmi että vielä tuplavarmistuksena keuhkojen röntgen, kaikki olivat kunnossa.

Mun oireiden valossa tulee mieleen esim. kilpirauhasen toimintaan liittyvät häiriöt mutta tämän arvot ovat viitearvoissa edelleen, vaikka elävätkin jonkin verran. Ja lääkäri mainitsi jonkun muun elimen, jonka nimeä en kuolemaksenikaan muista enkä tiedä missä sijaitsee ja mitä tarkalleen tekee, joka voisi myös vaikuttaa, mutta loppu huomio on kuitenkin se, että Nivolumab biologisena lääkkeenä voi vaikuttaa todella moneen asiaan. Joten, päädyimme sitten kokeilemaan beetasalpaajia. Mullahan on välillä verenpaine alakanttiin ja esiintyy ylös noustessa huimausta muutaman sekunnin ajan, mutta beetasalpaajista ei ole vintin pimenemistä esiintynyt, ja nappulat ovat toimineetkin, tykyttely on selkeästi vähentynyt. Nyttemmin tykyttely on vähentynyt viikko tasolla vaikken ottaisikaan joka päivä beetasalpaajaa. (mulla on siis vähän kohonnut lepopulssi ollut sitten vasemman keuhkon poiston, ja aina olen sydämen tykytykset tuntenut ehkä poikkeuksellisen selvästi, jos tykyttelee kamalasti, tätä esiintyi ennen harvoin silloin tällöin eikä haitannut arkea ja menemistä aikaisemmin) Edelleen kyllä hikoiluttaa jopa välillä spontaanisti tai todella herkästi, mutta tilannetta seurataan tarkkaan, joten jos se vaikka onkin esim. tuo kilppari, jos arvot alkavat heittämään, niin sitten tilanne korjataan niiden uusien tietojen valossa. Tykyttely voi tietysti myös olla psyykkinen juttu, osittain sen ohella että mulla on valmiiksi vähän kohonnut pulssi yksi keuhkoisuuden vuoksi, mutta sen spontaani tykyttely johon esim. herää aamulla, on aika hassua. 


Mutta, parempaan suuntaan kuitenkin, pienellä annoksella lyhytvaikutteista beetasalpaajaa jos siltä tuntuu. Mulle määrättiin Propral 10mg, ½-3 tablettia 1-3krt/pv tarpeen mukaan. Mun tarve on ollut ½ per tykyttely tähän mennessä, yhtenä päivänä piti ottaa kahteen eri otteeseen puolikas tabletti, niin rintakehän rimpuilu rauhoittui. 

Lääke jätettiin siis välistä ihan senkin vuoksi että meni aikalailla aikaa näiden uusien verikokeiden ja röntgenin kanssa, ja kun ei tiedetä tarkkaa syytä tykyttelylle ja kuitenkin mun tautitilanne on kurissa (ensi viikolla vuosipäivä!) niin yhden kerran väliin jättäminen ei haittaa. Ensi viikolla on sitten taas rutiinisti lääkepäivä ja aika lääkärillekin, ja tietysti kattavat verikokeet. 

Tänään sen sijaan on gyne, noin puoli vuotta siitä kun hormonikierukka laitettiin, ja menen tarkistuttamaan sen että paikoillaan on, ja papa samassa. En todellakaan ole innoissani kun se aina niin epämukavaa on, ja mulle tulee välillä se "lämäys reisille" -tunne, jonka gyne on selittänyt olevan joillain naisilla reaktio kun käy gynellä ja napsastaan pihdeillä otteeseen että saadaan vaikkapa juuri se papa-koe otettua - se on siis intensiivistä reisien särkyä, joka on ainakin mulla todella vastustuskykyinen kovemmallekin kipulääkitykselle ja se melkein vie kävelykyvyn muutamaksi tunniksi kun vaan särkee niin kovaa ja paineella. Tätä mulla on ennen esiintynyt välillä lievemmässä, välillä juuri tällaisena menkkojenkin yhteydessä. Nykyään mulla ei ole menkkoja kiitos hormonikierukan, olen ollut todella tyytyväinen sen ottoon!

Nyt vähän kuontaloa laittamaan, tässä tämän hetkiset terveyteen liittyvät päivitykset, yritän palata blogin pariin vähän ripeämmin.. :)

>> Joko olet käynyt #FuckCancer -kampanjan sivuilla? Siellä myös video jota olin mukana kuvaamassa viime vuoden lopulla!